Opgaver og forløb jf. barnets lov § 32 kan være af forskellig karakter, da det er familien, som i samarbejde med rådgiveren har udarbejdet en handleplan. Det kan f.eks. handle om at hjælpe forældrene til at få børnene i skole eller daginstitution, ligesom det kan handle om at styrke relationen barn-barn, forælder-barn, forælder-forælder imellem, eller hjælpe forældre med grænsesætninger og genoprette hierakiet i familiesystemet.
For mig er fokus altid hele familien og jeg arbejder med hele familien. Det handler om at udvikle og styrke forældrenes omsorgskompetencer.
Varigheden af foranstaltningen som er en forebyggende indsats, kan variere fra få måneder til flere år afhængig af handleplanen og familiens udviklingspotentiale.
I de familier, hvor det er vurderet, at udviklingspotentialet er begrænset, kan det være nødvendigt at kompensere for forældrenes udfordringer i form af praktisk pædagogisk støtte. Dette kan f.eks. være hjælp til rengøring, indkøb, madlavning, støtte forældrene i at igangsætte forskellige aktiviteter med børnene for at sikre, at børnene får den voksenkontakt og omsorg, de har brug for, hjælpe forældrene til at styrke børnenes sociale liv igennem fritidsaktiviteter m.m.
Envidere kan man bruge foranstaltningen ved en eventuel hjemgivelse af børn, som er anbragt uden for hjemmet. Her vil man kunne arbejde med forældrenes udfordringer, imens børnene er anbragte, så de igen kan varetage omsorgen for børnene eller støtte forældrene i samværet med børnene som på forhånd er planlagt af forvaltningen.