Signs of Safety (SoS) er en metode til at skabe gode samarbejdsrelationer med forældre og professionelle såsom sagsbehandlere, lærere og vejledere. Der er fokus på den gode samarbejdsrelation – Dette dog uden at alvoren i vanskelighederne for barnet eller den unge minimeres. Metodens fokus på undtagelser – tegn på sikkerhed – fra bekymringerne, giver mulighed for, at der kan foretages en balanceret risikovurdering.

Udviklingen af SoS fandt sted i 1990erne af familieterapeut Andrew Turnell og sagsbehandler Steve Edwards i Vestaustralien og var inspireret af den løsningsfokuserede og strategiske korttidsterapi.

Den løsningsfokuserede spørgeteknik har til formål at åbne op for en anerkendende og konstruktiv dialog med familien. Den professionelle indtager en nysgerrig rolle for at samle information om bekymringer og tegn på sikkerhed for barnet/den unge.

Ved at anvende den spørgende tilgang inviteres alle til at deltage i løsning af problemerne, hvor det ikke er de professionelle, der har de rigtige svar.

Vigtige principper i SoS er, at der er en god samarbejdsrelation med familien og de professionelle, at de professionelle ikke på forhånd kender sandheden og derfor blot stiller nysgerrige spørgsmål. Med spørgsmålene skabes overblik og struktur omkring bekymringer for barnet eller den unge, og ud fra svarene foretages en balanceret risikovurdering af barnets trygge udvikling og sikkerhed.

Når den professionelle afholder samtaler med familien, anvendes et skema i tre kolonner med overskrifterne “Hvad bekymrer?”, “Hvad fungerer/ressourcer”, “Hvad skal ske?”. Skemaet er med til at gøre samtalen konkret og bidrager til, at familien reflekterer over deres og de professionelles forståelse af problemerne ved at se det skrevet ned i skemaet på en tavle eller andet. Der skabes et fælles fokus familien og de professionelle imellem. Yderligere bidrager skemaet til, at der bliver lagt vægt på at finde undtagelser fra bekymringer og finde familiens styrker. Denne balance giver den professionelle mulighed for at kunne vurdere bekymringsgraden og foretage en balanceret risikovurdering.

Skemaet bidrager ligeledes til, at problemerne, der bliver drøftet, løftes væk fra familien, så fokus ikke er på dem, hvilket gør det lettere for dem at drøfte det.

SoS understøtter, at de professionelle skaber partnerskab med familien gennem en god samarbejdsrelation. Dette sker bl.a. ved at sikre, at forældrene får forståelse for den professionelles bekymring. Denne proces bidrager til, at forældre tager ansvar for løsning af vanskelighederne.

Metoden fokuserer på at inddrage familiens netværk som led i at løse vanskelighederne. Forældrenes forståelse for den professionelles bekymring skal motivere familien til at inddrage deres netværk. Familiens netværk skal i samarbejde med forældrene og de professionelle skabe sikkerhed for barnet/den unge.

Det er derfor vigtigt, at der arbejdes på at finde støtte og opbakning i netværket, både det private og det professionelle, og at netværket inddrages i møderne.

SoS understøtter det tværfaglige samarbejde omkring udsatte børn og unge, da metoden har fokus på at skabe konstruktive samarbejdsrelationer professionelle imellem. Dette sker ved, at metoden er designet til at skabe et fælles fokus blandt alle involverede.